Köpvillkor

 

Priser

Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar moms (25%) vid försäljning mot privatpersoner och vid försäljning mot företag redovisas beloppen exklusive moms. 

Betalning

Betalning av våra standardprodukter sker med kort via hemsidan och är då ett distansköp. Vid måttbeställningar fakturerar vi beloppet för varan. 

Leverans och fraktkostnader

Vi erbjuder olika leveransalternativ beroende på produktens storlek och vikt. Paket som vi skickar med post eller ombud kostar 49kr och leverans av bord till port/tomtgräns kostar mellan 500-900kr beroende på bordets storlek (framgår vid utcheckning av produkten i vår online butik). De flesta leveranserna av bord levererar vi personligen. Ibland behöver vi skicka produkten med DHL. Möjlighet för leverans med inbärning finns också via flyttbolag (pris på förfrågan). Vid försvårad inbärning via flyttbolag så kan priset komma att stiga så vi rekommenderar att kunden mäter trapphus och andra passager som måste passeras för att få in bordet.

Avhämtningar i vårt lager på Lidingö är i regel kostnadsfria men avgift kan komma att behöva tas ut enligt överenskommelse om det är en större leverans eller tidskrävande. Priserna gäller för leveranser inom Sverige fastland. Leveranskostnad tillkommer på samtliga ordrar såvida det inte skriftligen bekräftats av oss att leverans ingår i priset vilket (gäller endast vissa måttbeställningar).

Vi ber dig att uppge ditt mobilnummer för att vi ska kunna kontakta dig med leveransinformation.

Leveranstid

Om varan som du har beställt finns i lager skickas den vanligtvis inom 1-3 arbetsdagar. Observera dock att majoriteten av våra bord produceras på beställning och ej lagerhålls. Leveranstiden kan variera beroende på när beställningen görs men är vanligtvis mellan 5-8 veckor. För större beställningar av garderober, kök och liknande så kan leveranstiden vara längre. Kontakta oss för mer information. 

Transportförsäkring - viktig information om fraktskador

Vid leveranser via ombud behöver kunden meddela ombudet att skadan ska antecknas på fraktsedeln för att försäkring ska gälla. Vid leveranser som vi själva gör så är kunden undersökningspliktig och anses ha accepterat produkten när leveransen är klar. Vid eventuell retur står kunden för transportrisken.

Tyvärr kan fraktskador inträffa. För att du som kund ska kunna få ersättning är det avgörande att skadan hanteras på rätt sätt.

Fraktansvaret är tydligt reglerat:

När fraktbolaget hämtar en felfri vara hos oss och kvitterar mottagandet, övergår ansvaret för varans skick från oss till fraktbolaget. När du i din tur kvitterar ut varan från fraktbolaget, upphör fraktbolagets ansvar, och ansvaret övergår till dig som mottagare.

Det innebär att om varan är skadad och detta inte noterats på fraktsedeln vid leverans, anses skadan ha uppkommit hos dig – vilket innebär att ansvaret och kostnaden för skadan hamnar på dig. Var därför mycket noggrann vid mottagandet av gods.

Så här gör du vid mottagandet:

  • Gå igenom godset tillsammans med chauffören. Kontrollera att inga synliga skador finns på godset eller emballaget.

  • Vid synlig skada, notera detta direkt på fraktsedeln.

  • Be chauffören att bekräfta skadan med sin signatur.

  • Kontakta oss omgående vid skador.

  • Dokumentera skador med tydliga bilder.

  • Packa inte upp varan utan vårt godkännande – fraktbolaget kan vilja inspektera skadan och emballaget.

  • Om produkten levererats på pall, ska den stå kvar på pallen på samma sätt som vid mottagandet.

Dolda skador

Om skador upptäcks först efter att emballaget öppnats måste dessa anmälas till oss och transportföretaget inom fyra (4) dagar. Släng inte emballaget. Observera att en skadad vara inte får monteras utan vårt godkännande. Montering innebär att varan godkänts som felfri, och ingen ersättning kommer då att utgå. Om mottagandet inte sker i enlighet med ovanstående instruktioner är det du som kund som hålls ansvarig för eventuella skador – även om det är uppenbart att skadan inte uppkommit hos dig.

Vid konstaterad fraktskada

Huvudregeln är att varan ska skickas tillbaka till fabrik för reparation. Vikens Hantverkeri bekostar frakten, men du som kund ansvarar för att godset returneras väl emballerat så att ytterligare skador inte uppstår under returtransporten. I undantagsfall, och vid mindre skador, kan reparation ske på plats efter överenskommelse med oss.

Orderbekräftelse

Vid köp i vår online butik så skickar en orderbekräftelse till kunden. Vid måttbeställningar startar vi produktionen efter det att kunden bekräftat de uppgifter vi bett om sammanställning på.

Öppet köp och bytesrätt

Vid köp i vår online butik har du 14 dagars öppet kök/bytesrätt enligt distansavtalslagen och börjar gälla från den dagen du mottagit produkten. Om du vill lämna tillbaka eller byta din vara så måste du meddela oss via e-post inom 14 dagar från att du mottagit produkten. För att vi ska kunna acceptera returen så behöver produkten vara i helt oskadat skick (det får ej finnas några repor eller andra skador på produkten) och emballaget måste även sparas.

Lagring av produkter

Lagring ska i första hand ske inomhus i en väl ventilerad lokal. Produkterna ska skyddas mot smuts, markfukt och nederbörd. Observera att produkter levererade i kartong ska avemballeras direkt vid mottagandet. Eventuell färg/ton behöver andas, och kan skadas av dålig ventilation. Produkten kan även få märken av bubbelplast/övrigt emballage.

Garanti

Vi har 3 års garanti på våra produkter. Om produkten har ett uppenbart fel eller skada vid leverans så ersätter vi självklart den. Skador som kunden orsakar omfattas ej av garanti.

Vikens Hantverkeris garanti omfattar reparation eller utbyte av produkt. Vi ersätter inte kringkostnader, t.ex. för hantverkare, ersättning av andra produkter som påverkas av eventuellt byte av vår levererade produkt, beslag eller andra tillbehör.

Garantin gäller inte:

  • Om produkten ytbehandlats på egen hand.

  • Vid felaktig lagring, vårdslös hantering eller bristande underhåll.

  • Om produkten inte monterats fackmannamässigt.

Vid reklamation av en vara som visar sig vara felaktigt behandlad, monterad eller hanterad förbehåller vi oss rätten att debitera kostnader för besiktning.

Vi vill upplysa våra kunder om att vi arbetar med naturmaterial och att varje produkt är unik, du kan läsa mer om våra material och dess naturliga utformning under fliken information.

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar